23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på RetailNews
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Legos salg stiger igen efter sløjt 2017

I første halvår 2018 fik Lego bedre styr på forretningen og kunne notere sig en marginal stigning i salget.

Salget i Lego vokser igen efter et fald i 2017. Sidste år måtte Lego præsentere sit første fald i salget i 13 år.

I sit regnskab for første halvår 2018 skriver Lego, at man har fået styr på udviklingen, og at salget til forbrugerne er steget med en procent.

- Vores plan for 2018 er at stabilisere forretningen og investere i at skabe vækst på den lange bane. 

- Regnskabet viser, at vi er på rette vej, og den fremgang, vi allerede har set, er opmuntrende, skriver administrerende direktør Niels B. Christiansen i en meddelelse.

Omsætningen i kroner er dog faldet med fem procent til 14,3 milliarder kroner i første halvår ifølge regnskabet. Samtidig er nettoresultat dykket med ti procent til tre milliarder kroner sammenlignet med samme periode sidste år.

Faldet i resultat og omsætning er delvist udløst af valutaudsving, og så er salget i Nordamerika faldet.

- Vi er især tilfredse med vores resultater, i lyset af de udfordringer forandringerne i detailhandlen - herunder lukningen af Toys"R"Us i USA, Storbritannien og Australien - medfører, skriver Niels B. Christiansen i regnskabet.

På positivsiden er kan Lego berette om vækst i Kina, hvor salget er vokset med tocifrede procentsatser.

- Virksomheden fortsætter også med at udvide i strategisk vigtige markeder og vil åbne to flagskibsbutikker i Kina inden for det kommende år – i Shanghai i september 2018 og i Beijing i begyndelsen af 2019.

- Lego Koncernen fortsætter også med at udvikle sit partnerskab med Tencent, en af Kinas største internetvirksomheder, og lanceringen af en videokanal i maj 2018 følges op med et spil i andet halvår 2018, skriver Lego.

Skeler man til produkter fremhæver Lego serierne Technic, Ninjago, Creator og Classic.

- Lego City og Lego Star Wars er også fortsat blandt de bedst sælgende produktlinjer for koncernen, skriver Lego.

/ritzau/

BREAKING
{{ article.headline }}
0.125|instance-web04